«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

«داستان ما، داستان چوپانى است که از یک طرف به گوسفندش پوست خربزه مى‌داد و از طرف دیگر دنبه‌اش را وزن مى‏‌کرد تا ببیند چاق شده یا نه. ولى داستان ابراهیم، داستان کسى است که شتاب‌زده نیست، حلیم است و به سمت حق باز‌مى‏‌گردد و با او در رابطه است تا ثباتى داشته باشد که خداوند مى‏‌فرماید: «انَّ ابْرَاهِیمَ لَاوَّاهٌ حَلِیمٌ»1.

ما مى‏‌خواهیم اگر امروز برخوردى کردیم، فردا به نتیجه برسیم، در حالى که این شتاب، در هیچ موقعیتى بهره نمى‌‏دهد؛ حتى غذا هم بلافاصله به رگ‌‏ها و سلول‏‌ها منتقل نمى‌‏شود، بلکه بارها و بارها کنترل مى‌‏شود.

بذرى که تو امروز کاشته‌اى، بعد از ماه‌‏ها سر از خاک در‌مى‌‏آورد و پس از مدت درازى ریشه مى‌‏دواند تا بار دهد تا سنبله شود.

شکست‏‌هاى ما از اینجا شروع مى‌‏شود که مى‌خواهیم در یک برخورد و در یک روز، تمام خلق را بسازیم، در حالى که در تاریخ مى‌‏بینیم که انبیاء سال‏‌ها نالیدند و نتیجه‌‏اى نگرفتند، ولى مأیوس هم نشدند.

حال چه شده که ما مأیوس مى‌شویم و صدمه مى‌خوریم؟! این نصیحتى است که یعقوب به فرزندانش می‌کند: «لا تَیأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ»2؛ از روح خدا و نیرویى که خدا برایتان مى ‏فرستد، مأیوس نشوید.»*

_________________________________________________________________________

1. توبه، 114.

2. یوسف، 87.

* علی صفایی حائری، حرکت. انتشارات لیله‌القدر، 1386.

 (برگرفته از «کانال رسمی استاد علی صفایی حائری»)

@einsad