من عین الف نه، مثل دالم

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

اختراع یک ملّت

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

بعضی [پژوهشگران] وجود دارند که می‌پرسند آیا یهودی‌هایی که به‌عنوان افراد صهیونیست، پس از سال 1918 در فلسطین ساکن شدند واقعاً نوادگان همان یهودی‌هایی هستند که 2000 سال پیش از آن توسط امپراطوری روم از فلسطین تبعید شده بودند؟

شک و تردیدهای عمومی درخصوص این مطلب توسط آرتور کوستلر1 (1983-1905) آغاز شد که در سال 1976، «قبیله‌ی سیزدهم» را نوشت و در این کتاب، این نظریه را مطرح کرد که ساکنین یهودی حال حاضر فلسطین، بازماندگان «خزر»ها هستند؛ یک قوم ترک‌تبار قفقازی که در قرن هشتم میلادی به یهودیت گرویدند و بعدها به‌اجبار به‌سمت غرب حرکت کردند.2

دانشمندان اسرائیلی از آن زمان تا کنون تلاش کرده‌اند تا ثابت کنند ارتباطی ژنتیکی بین یهودی‌های ساکن در فلسطین در دوران روم و یهودی‌های امروز فلسطین وجود دارد. با این وجود، تردیدها در این خصوص همچنان تا امروز هم ادامه دارد.

اما تحلیل‌های جدی‌تر [که نتایج مهم‌تری دربردارد] از سوی پژوهشگران کتاب مقدس صورت گرفته که تحت تأثیر و نفوذ صهیونیسم نبوده‌اند، کسانی نظیر کیت وایتلم3، تامس تامپسن4، و پژوهشگر اسرائیلی ایزراعل فینکلستین5. این دانشمندان همگی با تلقی کردن کتاب مقدس به‌عنوان یک گزارش حقیقی، با هر درجه از اهمیت، مخالفند.6

وایتلم و تامپسن حتی درخصوص وجود چیزی شبیه به یک ملت در دوران روایت‌شده در کتاب مقدس هم تردید کرده و مانند دیگر [دانشمندان همفکر خود]، از نظر علمی به آن‌چه «اختراع اسرائیل مدرن» می‌خوانند انتقاد می‌کنند و آن را کار الهیات‌پژوهان مسیحی طرفدار صهیونیسم می‌دانند.

آخرین و به‌روزترین بررسی شالوده‌شکنانه درخصوص این نظریه از سوی شلومو سند در دو کتاب او با نام‌های «اختراع ملت یهود» و «اختراع سرزمین اسرائیل» مطرح شده است.7

من به این تلاش‌های پژوهشی ادای احترام و تقدیر می‌کنم. اما در هر حال فکر می‌کنم این‌ها از نظر سیاسی اهمیت کمتری نسبت به فرضیه‌ای دارد که وجود فلسطینی‌ها را انکار می‌کند (اگرچه این‌ها، متمم آن فرضیه‌ها هستند). ملت‌ها حق دارند که خودشان را اختراع کنند، مثل بسیاری از جنبش‌های ملی که در آغاز شکل‌گیری خودشان چنین کاری کردند. ولی مشکل در صورت حاد می‌شود که روایت پیدایش ملت، منجر به پروژه‌های سیاسی از قبیل قتل‌عام [یک ملت دیگر]، پاکسازی نژادی و ظلم و ستم شود.*

_________________________________________________________

1. Arthur Koestler

2. این کتاب با این عنوان مجدداً منتشر شده است:

Arthur Koestler, The Khazar Empire and Its Heritage, New York: Random House, 1999.

3. Keith Whitelam

4. Thomas Thompson

5. Israel Finkelstein

6.

- Keith Whitelam, in The Invention of Ancient Israel, London and New York: Routledge, 1999.

- Thomas L. Thompson, in The Mythical Past: Biblical Archaeology and Myth, London: Basic Books, 1999.

7. Shlomo Sand, The Invenion of the Jewish People, and The Invention of the Land of Israel: From Holy Land to Homeland, London and New York: Verso, 2014.

* ایلان پاپه. 10 غلط مشهور دربارة اسرائیل. مترجم: وحید خضاب. انتشارات کتابستان معرفت، 1398.

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
عین الف

بین دو تا پنج درصد

 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

وقتی عثمانی‌ها به فلسطین رسیدند، با جامعه‌ای روبه‌رو شدند که اکثرشان مسلمان سنی و روستانشین و عرب‌زبان بودند، در کنار یک اقلیت نخبه‌ی شهرنشین. کمتر از پنج درصد جمعیت فلسطین را یهودی‌ها تشکیل می‌دادند و احتمالاً ده تا پانزده درصد جمعیت هم مسیحی بودند. چنان‌که یوناتان مندل در توضیح این مطلب می‌نویسد:

«درصد دقیق یهودی‌ها[ی ساکن فلسطین] تا پیش از ظهور صهیونیسم، روشن نیست. در هر حال، این رقم احتمالاً چیزی بین دو تا پنج درصد بوده است. طبق اسناد دوره‌ی عثمانی، کل جمعیت ساکن در جایی که امروزه اسرائیل/فلسطین خوانده می‌شود، در سال 1878، 462465 نفر بودند. از این تعداد، 403795 نفر (یعنی 87 درصد) مسلمان، 43659 نفر (یعنی ده درصد) مسیحی و 15011 نفر (یعنی سه درصد) یهودی بوده‌اند.»1*

_________________________________________________________

1. Yonatan Mendel. The Creation of Israeli Arabic: Political and Security Considerations in the Making of Arabic Language Studies in Israel. Palgrave Macmillan, 2014

* ایلان پاپه. 10 غلط مشهور دربارة اسرائیل. مترجم: وحید خضاب. انتشارات کتابستان معرفت، 1398.

۰ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰
عین الف

تولد در غزه

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

...

- آخه چی از جون انسان مهم‌تر؟!

- انسانیتش.

_________________________________________________________

پی‌نوشت:

اول) «در جهان‌بینی اسلامی، کار انسان می‌شود حرکت، نه خوردن و خوابیدن و خوش بودن؛ چون انسان برای این‌ها به این‌همه استعداد نیاز نداشت. در نتیجه، دنیا می‌شود راه، نه آخور و عشرتکده و خوابگاه. و در این بینش سنگ‌های راه باید برداشته شوند و راه حرکت انسان باید هموار گردد.»1

دوم) «اکنون که ناچار مرگ ما را انتخاب می‌کند، بگذارید ما مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد.»1

_______________________________________________

1- علی صفایی حائری. عاشورا. انتشارات لیله‌القدر، 1390.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عین الف