«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

...

اما خاطرات روزنوشت صهیونیست‌های نخستین، داستان دیگری را روایت می‌کند. این خاطرات، پر از نمونه‌ها و قضایایی است که نشان می‌دهد اتفاقاً وطن‌گزینان چه‌طور با پذیرایی خوب فلسطینی‌ها مواجه شدند و چه‌طور  فلسطینی‌ها به آن‌ها پیشنهاد [محل سکونت] و جان‌پناه داده و در موارد متعددی به آن‌ها آموزش دادند که چه‌طور روی زمین کشاورزی کنند.

فقط وقتی که روشن شد وطن‌گزینان برای زندگی کردن در کنار مردم بومی نیامده‌اند، بلکه آمده‌اند تا [آن‌ها را بیرون کنند و] جای آن‌ها را بگیرند بود که مقاومت فلسطینی‌ها آغاز شد. و وقتی این مقاومت آغاز شد، سریعاً همان شکلی را به خود گرفت که هر مبارزه‌ی ضداستعماری دیگری به خود می‌گیرد.

این نظر که یهودیان فقیر [و از همه‌جا رانده] حق دسترسی به یک پناهگاه امن را دارند مورد اعتراض فلسطینی‌ها و کسانی که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کردند نبود. در هر حال، این رفتار [و پذیرش و پذیرایی] با عمل متقابل رهبران صهیونیسم مواجه نشد. در‌حالی‌که  فلسطینی‌ها امکان دستیابی به جان‌پناه و دسترسی به شغل را برای اولین وطن‌گزینان فراهم کرده بودند و اعتراضی به این‌که شانه‌به‌شانه‌ی آن‌ها ذیل هر مالکیتی [و کارگاه یا مزرعه‌ای که صاحبش یهودی یا عرب باشد] نداشتند، نظریه‌پردازان صهیونیست خیلی روشن و صریح می‌گفتند که هم لازم است که با فشار، فلسطینی‌ها را از بازار کار کشور بیرون انداخت و هم باید آن دسته از وطن‌گزینانی که همچنان فلسطینی‌ها را استخدام می‌کنند یا در کنار آن‌ها کار می‌کنند را تحریم کرد.

...

موضع اولیه و مثبت فلسطینی‌ها حتی باعث شده بود که بعضی از خود وطن‌گزینان هم در طول دوره‌ی حکومت [قیمومیت] بریتانیا [بر فلسطین] (سال‌های 1918 تا 1948) سردرگم شوند ... *

_________________________________________________________

* ایلان پاپه. 10 غلط مشهور دربارة اسرائیل. مترجم: وحید خضاب. انتشارات کتابستان معرفت، 1398.