•    و پدر ‌و‌ مادرم ‌را‌ ‌به‌ کرامت ‌و‌ رحمت ‌و‌ مغفرت مفتخر فرما، ‌اى‌ مهربانترین مهر گستران.

•    بار خدایا، ‌بر‌ محمد ‌و‌ خاندانش درود فرست، ‌و‌ وظیفه ‌ام‌ ‌را‌ نسبت ‌به‌ پدر ‌و‌ مادرم ‌در‌ دلم انداز، ‌و‌ دانش خدمتگزارى ‌به‌ آنان ‌را‌ ‌بى‌ ‌کم‌ ‌و‌ کاست برایم نمایان ساز، ‌و‌ مرا ‌به‌ انجام آنچه ‌به‌ ‌من‌ الهام کرده ‌اى‌ وادار، ‌و‌ ‌بر‌ اجراى آنچه ‌به‌ ‌من‌ آموخته ‌اى‌ موفق دار، ‌تا‌ آنچه ‌را‌ ‌به‌ ‌من‌ آموخته ‌اى‌ ‌از‌ دستم نرود، ‌و‌ پیکرم ‌از‌ آنچه ‌بر‌ دلم انداخته ‌اى‌ مانده نگردد.
•    بار خدایا، ‌بر‌ محمد ‌و‌ خاندانش درود فرست، چنان ‌که‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌به‌ وجود ‌وى‌ شرافت دادى، ‌و‌ ‌بر‌ محمد وخاندانش درود فرست، چنان ‌که‌ ‌به‌ برکت ‌وى‌ براى ‌ما‌ ‌بر‌ دیگر مردم حقى واجب فرمودى.
•    بار خدایا، چنان ‌کن‌ ‌که‌ هیبت پدر ‌و‌ مادرم چون هیبت پادشاه ‌با‌ هیبت ‌در‌ دلم باشد، ‌و‌ ‌با‌ آنان چون مادرى مهربان ‌و‌ ‌با‌ رأفت مهربان باشم. 
•    بار خدایا، اطاعت پدر ‌و‌ مادر ‌و‌ نیکى ‌به‌ آنان ‌را‌ ‌از‌ خواب کسانى ‌که‌ ‌بى‌ خوابى کشیده اند ‌و‌ جگر سوختگانى ‌که‌ آب خنک نوشند برایم خوشتر ساز، ‌تا‌ خواسته ‌ى‌ آنان ‌را‌ ‌بر‌ خواسته ‌ى‌ خویش برترى دهم، ‌و‌ خشنودیشان ‌را‌ ‌بر‌ خوشنودى خود مقدم دارم، نیکى آنان ‌را‌ ‌در‌ ‌حق‌ خود -هر‌ چند اندک بود- بسیار شمرم، ‌و‌ مهربانى خود ‌را‌ ‌در‌ ‌حق‌ آنان -هر چند بسیار بود- اندک دانم.
•    بار خدایا، ‌در‌ برابر آنان صدایم ‌را‌ آهسته، سخنم ‌را‌ بایسته، اخلاقم ‌را‌ شایسته ‌و‌ دلم ‌را‌ مهربان گردان، ‌و‌ چنان ‌کن‌ ‌که‌ رفیقشان باشم ‌و‌ ‌به‌ آنان شفقت ورزم.
•    بار خدایا، پاداششان ‌ده‌ ‌که‌ مرا پروردند، ثوابشان ‌ده‌ ‌که‌ گرامى ‌ام‌ داشتتند ‌و‌ حرمتشان ‌را‌ نگهدار ‌که‌ مرا ‌در‌ خردى محافظت کردند.
•    بار خدایا، آزارى ‌که‌ ‌از‌ ‌من‌ ‌به‌ آنان رسیده، ‌و‌ ناپسندى ‌که‌ ‌از‌ ‌من‌ ‌بر‌ آنان سرزده، ‌یا‌ حقى ‌که‌ ‌از‌ آنان نزد ‌من‌ تباه گردیده، همه ‌را‌ سبب محو گناهان، علو درجات ‌و‌ مقامات، ‌و‌ افزونى حسناتشان گردان، ‌اى‌ دگرگون کننده ‌ى‌ بدیها چندین برابر ‌به‌ خوبیها.
•    خداوندا، ‌هر‌ تعدى ‌در‌ گفتار، ‌و‌ ‌هر‌ تجاوز ‌در‌ رفتار، ‌که‌ ‌بر‌ ‌من‌ روا داشته اند، ‌و‌ ‌هر‌ حقى ‌که‌ از ‌من‌ تباه کرده اند، ‌و‌ ‌هر‌ آنچه ‌در‌ وظایف خود نسبت ‌به‌ ‌من‌ کوتاهى ورزیده اند، همه ‌را‌ ‌بر‌ آنان بخشیدم، ‌و‌ جاى ‌آن‌ نیکى ارزانیشان داشتم، ‌و‌ ‌از‌ ‌تو‌ ‌مى‌ خواهم ‌که‌ بار گرفتارى ‌آن‌ ‌را‌ ‌از‌ دوششان بردارى، چرا ‌که‌ ‌من‌ ‌آن‌ ‌دو‌ ‌را‌ ‌بر‌ خود متهم نمى دانم ‌و‌ ‌در‌ مهربانى ‌با‌ ‌من‌ سهل انگار نمى یابم ‌و‌ ‌از‌ آنچه ‌بر‌ ‌من‌ روا داشته اند -اى پروردگار من- ناخرسند نمى باشم.
•    حق ایشان ‌بر‌ ‌من‌ واجب تر، احسانشان ‌بر‌ ‌من‌ دیرینه تر، ‌و‌ نعمتشان ‌بر‌ ‌من‌ بزرگتر ‌از‌ ‌آن‌ است ‌که‌ بخواهم ‌به‌ داد، قصاص ‌یا‌ ‌به‌ مانند، مقابله کنم. 
•    ‌که‌ ‌در‌ این صورت ‌اى‌ خداى من! ‌آن‌ همه تلاششان ‌در‌ پرورش من، ‌آن‌ همه رنجشان ‌در‌ نگهدارى من، ‌و‌ ‌آن‌ همه گرفتاریشان ‌در‌ گشایش ‌و‌ آسایش من، ‌چه‌ خواهد شد؟
•    نه، هرگز نتوانند حقشان ‌را‌ ‌از‌ ‌من‌ ‌به‌ تمامى ‌مى‌ ستانند، ‌و‌ ‌من‌ نتوانم ‌حق‌ واجبى ‌را‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌من‌ دارند بپردازم، ‌و‌ هرگز نتوانم ‌حق‌ خدمتشان ‌را‌ ‌به‌ جاى آرم. ‌پس‌ ‌بر‌ محمد ‌و‌ خاندانش درود فرست ‌و‌ یاریم ده - اى‌ بهترین ‌کس‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌او‌ یارى خواهند- ‌و‌ توفیقم ده -اى‌ رهنماترین ‌کس‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌وى‌ روى آورند- ‌در‌ روزى ‌که‌ ‌هر‌ ‌کس‌ بدانچه کرده جزا یابد ‌و‌ ستم نمى بیند، ‌از‌ کسانى مباشم ‌که‌ عاق والدین شدند ‌و‌ ‌به‌ پدر ‌و‌ مادرشان بدى کردند.
•    بار خدایا، ‌بر‌ محمد وخاندان ‌و‌ فرزندانش درود فرست، ‌و‌ پدر ‌و‌ مادرم ‌را‌ ‌به‌ برترین موهبتها ‌که‌ پدران ‌و‌ مادران بندگان ایمان باور ‌را‌ بدان نواخته ‌اى‌ بنواز، ‌اى‌ مهربانترین مهرپروران.
•    خداوندا، ‌پس‌ ‌از‌ ‌هر‌ نمازم، ‌و‌ ‌در‌ ‌هر‌ ساعت ‌از‌ ‌شب‌ ‌و‌ روزم، پدر ‌و‌ مادرم ‌را‌ ‌از‌ یادم مبر.
•    خداوندا، ‌بر‌ محمد ‌و‌ خاندانش درود فرست، ‌و‌ مرا ‌به‌ دعاى پدر ‌و‌ مادرم، ‌و‌ پدر ومادرم ‌را‌ بخاطر مهربانیشان ‌بر‌ ‌من‌ بخش ‌و‌ بیامرز، ‌از‌ آنان ‌به‌ شفاعت ‌من‌ خرسند باش، ‌و‌ ‌با‌ بزرگوارى ‌و‌ احسانت آنان ‌را‌ ‌در‌ چایگاه امن ‌و‌ بهشت برین بده پاداش.
•    خداوندا، اگر پیش ‌از‌ ‌من‌ آنان ‌را‌ آمرزیده اى، ایشان ‌را‌ شفیع ‌من‌ گردان، ‌و‌ اگر مرا پیش ‌از‌ آنان آمرزیده ‌اى‌ مرا شفیع ایشان ساز، ‌تا‌ ‌من‌ ‌و‌ پدر ‌و‌ مادرم ‌به‌ لطفت، ‌در‌ سراى کرمت، ‌و‌ جایگاه غفران ‌و‌ آمرزشت، گرد ‌هم‌ آییم، ‌بى‌ گمان ‌تو‌ داراى بخششى بزرگ ‌و‌ نعمت دیرینى، ‌تو‌ مهربانترین مهربانانى.

----------------------------------------------------------------------------

صحیفه ی سجّادیّه - ترجمه ی محمود صلواتی