من عین الف نه، مثل دالم

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

زبان آه

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

اگر بتوانی آه‌های آدم‌ها را خوب بشنوی و بفهمی، شاید بتوانی خودشان را هم شفاف‌تر ببینی و روشن‌تر درک کنی. اما خوب، می‌دانی که زبان آه زبان ساده‌ای نیست و البته چه بهتر که ساده نیست. بهتر که هر کسی آه‌هایت را نمی‌شنود و نمی‌فهمد و شاید بهتر که آه‌های همه را نمی‌شنوی و نمی‌فهمی. چه خوب که این زبان، محرم و نامحرم، اهل و نااهل سرش می‌شود.

من فکر می‌کنم، آدم‌های حسابی حتماً آه‌های حسابی دارند، آه‌های عمیق و دقیق. کم یا زیادش را نمی‌دانم، اما از عمق و دقتش مطمئنم و البته احتمالاً یک چیز دیگر، سوز. آه‌های آدم‌های حسابی، باد هوا نیستند، باری به هر جهت نیستند، سطحی و هرجایی نیستند، بی‌ریشه و بی‌ثمر نیستند.

خلاصه که گمان می‌کنم آدم‌های حسابی را اگر بخواهی بشناسی، از آه‌هایشان می‌توانی بشناسی. می‌توانی، البته به شرط آن که کم و بیش مثل آن‌ها آه‌های عمیق و دقیق داشته باشی، که اگر نه تمام اما تا حدی محرم آه‌های عمیق و دقیق باشی، که اگر استاد زبان آه نیستی، حداقل در مسیر آموختن آن باشی.


___________________________________________

- پی‌نوشت:

یک عمر کشیدی نفس، اما نکشیدی

آهی که از آیینه غباری بزداید*


* فاضل نظری (غزل «اسرار»، «کتاب»)
۵ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
عین الف

در خلوت

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

گاهی فکر می‌کنم به به تأثیر دیدن و ندیدن مردم، به فاصله‌ی میان من در خلوت و من در ....

شاید باید دقیق‌تر نگاه کرد جاهایی از زندگی را که چشمان مردم همراهمان نبود. هوای زندگیمان اگر مسموم است، شاید در پشت و پستوها چیزهایی مخفی است. از دیگران پنهان است، اما خودمان که می‌دانیم چیزی هست.



(توضیح تصویر: ریل قطار بین‌شهری؛ احتمالاً جایی که نقطه‌ی کور دوربین‌های پایش سکوی انتظار مسافران است. اگر می‌خواهید دقیق‌تر نگاه کنید، تصویر را در اندازه‌ی بزرگ ببینید.)

۵ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
عین الف