من عین الف نه، مثل دالم

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

پویش درخواست از «بیان» برای توسعه خدمات «بلاگ»

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

پویش درخواست از «بیان» برای توسعه‌ی خدمات «بلاگ» از چند روز پیش به پیشنهاد جناب آقای صفایی‌نژاد گرامی آغاز شده است. من چند سال پیش با استفاده از ابزار «مهاجرت» از «پرشین بلاگ» به «بلاگ» آمدم و انصافاً تنوع امکانات «بلاگ» نسبت به «پرشین بلاگ» در بسیاری موارد مرا به وجد آورد. پس از آن هم گهگاه امکانات جدید و کارآمدی به «بلاگ» اضافه شد. اما حالا به توصیه‌ی آقای صفایی‌نژاد در این پویش شرکت می‌کنم و امیدوارم بلاگ بیان به رشد خود ادامه دهد. البته اغلب درخواست‌های من با پیشنهادهای دوستان هم‌پوشانی دارد و بیشتر برای پررنگ کردن این پویش در آن شرکت می‌کنم.

موارد پیشنهادی من عبارتند از:

 1. ارائه‌ی فهرست نوشته‌های جدید به‌جای وبلاگ‌های به‌روز شده (یعنی اگر پس از آخرین بازدید از وبلاگی که دنبال می‌کنیم، در آن وبلاگ سه نوشته‌ی جدید منتشر شده است، هر سه نوشته نمایش داده شوند)؛

2. فراهم شدن امکان پاسخگویی خوانندگان یک وبلاگ به نظرات یکدیگر (ترجیحاً به صورتی که ترتیب زمانی نظرات هم در انتشار آن‌ها رعایت شود)؛

3. اصلاح عملکرد سامانه‌ی آمارگیری بلاگ (در صورت امکان)، به‌گونه‌ای که بیشتر آمار بازدیدکنندگان واقعی را ثبت و منعکس کند (نه عبور هر خزنده و پرنده و چرنده‌ای را)؛

4. فعال شدن امکان تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان.

در پایان به پیروی از قوانین این پویش از نویسندگان وبلاگ‌های تلاجن، الرقیم، سکوت، می‌نویسم از خودم و آبگینه (که مدتی است از مطالب ارزشمندشان بی‌بهره هستیم) دعوت می‌کنم که در صورت تمایل در این پویش شرکت کنند. 

۱۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
عین الف

با دل بازیگر نمی‌شود

 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

قبلاً در نوشته‌ای سؤالی درباره‌ی تناسب ادعیه یا آداب زیارتی با وضعیت افراد پرسیدم و در نوشته‌ی دیگری سؤالی که درباره‌ی تأکید بر خواندن دعای جوشن کبیر در شب قدر برای عموم برایم پیش آمده بود مطرح کردم. از این پرسیدم که برای بهره گرفتن از یک دعا یا عمل عبادی رسیدن به سطح آن چه‌قدر لازم است؟ دوستان بزرگوار هم لطف کردند و پاسخ‌های خوبی دادند. چند روز پیش، کتاب «بشنو از نی» از استاد علی صفایی حائری را یافتم که محتوای آن مروری است بر دعای ابوحمزه‌ ثمالی.

در جریان مطالعه‌ی این کتاب، نکات زیر را در ارتباط با آن سؤال یافتم:

۷ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
عین الف

از خاک کمتریم؟

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

از خاک کمتریم؟ *


_____________________________________________________

* صدای استاد علی صفایی حائری

(برگرفته از «کانال رسمی استاد علی صفایی حائری» در تلگرام)

@einsad

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عین الف

برتر از یک عمر بی‌تقدیر

 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

«بر اساس کفر و شکر در شب قدر برای تو اندازه‌ای می‌گیرند و به تو نعمت‌ها و امکاناتی می‌دهند.

بر اساس کاری که تو در گذشته کرده‌ای، سرمایه‌ی آینده‌ات را تقدیر می‌کنند.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عین الف

راضی نباشیم

 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

بعد از آن‌که پرسید: «... أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَةِ ...(1)»، این‌بار می‌گوید: «مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ(2)». مطمئن نیستم که نسبت خواستن یا اراده کردن (یُرِیدُ) در این آیه با راضی شدن (أَرَضِیتُمْ) دقیقاً چیست، اگرچه مشخص است که هم‌سو هستند. در آن اولی مؤمنینی که به حیات دنیا راضی شده‌اند از رفتن به جهاد سر باز می‌زنند و در این دومی گویی انگیزشی و حرکتی هست در کسانی که حیات دنیا را می‌خواهند. اولی قعود و ماندن است و دومی قیام و رفتن. شاید هم فقط نوع خطاب بنا بر موقعیت متفاوت مخاطبان متفاوت است، اولی معطوف به گروهی خاص و با اشاره به رویدادهایی مشخص است و دومی بیانی عام دارد.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عین الف

الگوریتم بهینه‌یابی ابراهیم (ع)

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

سعی و خطا (trial and error) همچنان مبنای بسیاری از روش‌های محاسبات عددی در ریاضیات است. وقتی پای حل معادلات چندمتغیره یا دستگاه‌های چند‌معادله و چندمجهول بزرگ که حل تحلیلی آن‌ها دشوار یا بسیار زمان‌بر است در میان باشد، روش‌های عددی اغلب گزینه‌های کارآمد و به‌صرفه‌ای هستند، به‌ویژه با کمک گرفتن از کامپیوترها.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
عین الف