«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

... آن‌ها هرکجا که ساکن می‌شدند برای زنده ماندن باید شانه‌به‌شانه‌ی کشاورزان یا کارگران فلسطینی کار می‌کردند. به‌واسطه‌ی همین ارتباط تنگاتنگ، حتی عامی‌ترین و حرف‌نشنوترین وطن‌گزینان [یهودی] هم دریافتند که فلسطین، در چشم‌انداز انسانیش، یک کشور تماماً عرب است.

دیوید بن‌گوریون، رهبر جامعه‌ی یهودی [فلسطین] در دوران قیمومیت [بریتانیا بر فلسطین] و اولین نخست‌وزیر اسرائیل، کارگران و کشاورزان فلسطینی را «بِیت میحوش» (یعنی «سرچشمه‌ی کثیف درد») توصیف کرده بود. دیگر وطن‌گزینان هم از فلسطینی‌ها به‌عنوان غریبه و بیگانه یاد می‌کردند. یکی از آن‌ها نوشته بود: «مردم این‌جا برای ما از دهقانان روسیه یا لهستان غریبه‌ترند». بعد هم اضافه کرده بود: «ما هیچ اشتراکی با اکثریت مردمی که این‌جا زندگی می‌کنند نداریم»1.

آن‌ها اساساً از این‌که در فلسطین با مردم روبه‌رو شدند، غافلگیر شده بودند، چون به آن‌ها گفته شده بود این سرزمین خالی از سکنه است. «حالم به‌هم خورد که دیدم در هادِرا [یکی از اولین مستعمره‌نشین‌های صهیونیستی که در سال 1882 ساخته شد] بخشی از خانه‌ها توسط عرب‌ها اشغال شده است!» این را یکی از وطن‌گزینان [صهیونیست] گزارش کرده است. یکی دیگر از آن‌ها هم در گزارشی به لهستان نوشته که از دیدن آن‌همه مرد و زن و بچه‌ی عرب در خیابان‌های «ریشه له‌زیون» (یک مستعمره‌نشین دیگر که آن هم سال 1882 ساخته شده بود) وحشت‌زده شده است.2

از آن‌جا که این کشور [برعکس چیزی که به صهیونیست‌های وطن‌گزین وعده داده شده بود] خالی از سکنه نبود، و آن‌ها باید بر حضور بومی‌ها غلبه می‌کردند، پس خوب می‌شد اگر خدا را هم در جناح خودشان می‌داشتند (حتی اگر جزو «خداناباور»ها بودند!)

[به این ترتیب بود که] هم دیوید بن‌گوریون و هم دوست نزدیک و همکارش ییتزحاک بن‌زِوی3 (کسی که به‌همراه بن‌گوریون، جناح سوسیالیست صهیونیست را در فلسطین رهبری می‌کرد و بعدها دومین رئیس‌جمهور اسرائیل شد) از وعده‌ی کتاب مقدس به‌عنوان مهم‌ترین توجیه‌گر استعمار فلسطین استفاده کردند.*

_________________________________________________________

1. Moshe Bellinson, “Rebelling Against Reality”, in The Book of Second Aliya, Tel Aviv: Am Oved, 1947, p. 48. (text in Hebrew)

این کتاب بزرگترین مجموعه‌ی منتشرشده درخصوص خاطرات، نامه‌ها و مقالات مربوط به علیای دوم است.

2. Yona Hurewitz, “From Kibush Ha-Avoda to Settlement”, in The Book of Second Aliya, Tel Aviv: Am Oved, 1947, p. 210

3. Yitzhak Ben-Zvi

* ایلان پاپه. 10 غلط مشهور دربارة اسرائیل. مترجم: وحید خضاب. انتشارات کتابستان معرفت، 1398.