مثل دال

من عین الف نه، مثل دالم

مثل دال

من عین الف نه، مثل دالم

سلام خوش آمدید

سکه‌ی قلب

پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۰۳:۰۹ ق.ظ

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

آیا می‌توان گفت که افکار و دغدغه‌هایی که هنگام خواندن نماز ما را تمرکز و حضور قلب بازمی‌دارند،‌ هر چند که در نظر خودمان ظاهر و رنگ الهی و دینی داشته باشند، در واقع فاقد نیت الهی خالص بوده‌اند؟ شاید اگر چنین نبود، نه‌تنها در هنگام نماز که فرصت ویژه‌ی یاد الهی به‌صورت خالص و بی‌پرده است مزاحم نمی‌شدند، بلکه در هنگام پرداختن مستقیم به آن فکر و عمل هم باید ما را هر چه بیشتر متوجه یاد او می‌کردند، خود ذکری می‌شدند با صورتی دیگر. پس اگر شکلشان و تناسبشان با موقعیت‌ها صحیح است، باید برای اصلاح نیتشان هم تلاش کرد.

کمک و راهنمایی شما مغتنم خواهد بود.

  • عین الف

نظرات (۸)

  • آقای مهربان
  • سلام

    یادمه یک نفر می گفت تفکرات شما در نماز تجلی تفکراتتون در زمان های غیر نمازه، هرچقدر در نماز حضور قلبتون کمه، بدونید همونقدر در غیر نماز مشغول غیر خدایید

    پاسخ:
    سلام علیکم
    آن یک نفر بسیار خوب گفته است. خدا هم به ایشان و هم به شما خیر دهد! سپاسگزارم.
  • اشکان ارشادی
  • سلام 

    چقدر شبیه به یکی از دوستانم می نویسید. 

    وب شما را دنبال خواهم کرد. 

    خوشحال میشم دنبال کنی و اگه نظری بود بدهید. 

    پاسخ:
    سلام علیکم
    خوش آمدید!
    ان شاء الله دوستان به این بدی ننویسد. :)
    سپاسگزارم. لطف می‌کنید.
  • یک مسلمان ...
  • ما که تو نماز همه ی جسم و روحمون پیش خداست.

    پس نمی تونم کمک خاصی بکنم، شرمنده.

     

    :))

    پاسخ:
    چی بهتر از این برادر؟! کمک بهتر از دعا کردن؟!
    :)
  • یک مسلمان ...
  • میگه که...

     

    مبر از سجده‌ی طولانی من

    گمان بر رتبه‌ی عرفانی من

    ز خاطر بردن ذکر سجود است

    دلیل سجده‌ی طولانی من!

     

    میلاد عرفان پور

     

     

    اینجا رو هم ببینید.

     

    پاسخ:
    بسیار خوب!
    سپاسگزارم. مناسب حال من بود. :)
  • آقای گوارا
  • سلام

    ما یک نیت داریم و یک عملِ صالح . تمام اعمال ما از اون کار های روزمره گرفته ، تا کار هایی که رنگ خدا دارن تا خودِ نماز باید این دو فاکتور را داشته باشن که ما رو رشد بدن .

    حالا گاهی خودِ اون عمل هم یک عمل عبادی هست و اذکار و سکناتی که توش هست همش ما رو به سمت یادِ خدا هُل می ده . پس باید قاعدتا یادِ خدا توی اون عمل بیشتر از اعمالِ دیگه باشه . مفاهیمی که توی نماز ذکر می کنیم و حرکت هایی مثل سجده و رکوع همش زنده کننده یادِ خدا و عظمت و بزرگیشه . حالا اگه ما در طور نماز به همه چیز فکر می کنیم غیر از خدا و اون چیزی که روحِ نمازِ به نظرم باید به فکر باشیم ...

     

    + پست آخرمو که خوندی ، این مشکل در حدِ اعلاش در من وجود داره ...

    پاسخ:
    سلام علیکم
    سپاسگزارم، خوب فرمودید. اصلاً شاید بتوان گفت در شکل ایده‌آل، کل زندگی و تمام اعمال آن عبودیت است و به معنا گویی ذکر و توجه و نماز است. نماز هم شاید از این جهت ذکر است که ما این را فراموش نکنیم.
    خدا خیرتان دهد!
    این دو مطلب از استاد صفایی هم شاید بی‌ارتباط نباشد:
    http://mesledal.blog.ir/1398/05/13/n392
    http://mesledal.blog.ir/1398/08/13/n402
  • آب‌گینه موسوی
  • از معصوم پرسیدند که چه کنیم بابتِ این ماجرا و فرمودند: برای جبرانِ نمازِ بی‌تمرکز، نافله بخوانید و بعد از نماز سجدۀ شکر به جا آوردید. دو بار سجده و گفتنِ حدّاقل سه بار شکر لله.  

    پاسخ:
    سلام علیکم
    بسیار سپاسگزارم.
    خداوند خیر فراوان نصیبتان کند!
  • سمیرا شیری
  •  

    《 این نمازی که ما و همه‌ی ارباب غفلت به جا می‌آوریم و به جا می آورند، از نظر خوبان، به جای خود یک نوع گناه و خلاف ادب است و خوبان چنین نمازی را نفاق و دروغ و دعوی بی‌حقیقت می‌بینند و همینطور هم هست.
     آنان هرگز به چنین طاعت و عبادتی راضی نمی‌باشند و از آن شرم دارند و از به جا آوردن اینچنین نمازی، وجودشان متزلزل می‌گردد؛ نمازی که حرکات ظاهری در آن، درست نقطه‌ی مقابل حرکات درونی و قلبی بوده و قلب با حرکات ظاهری همگام نیست؛ نمازی که دعوی محض است و همه‌ی حرکات و سکنات ظاهری و باطنی در غیر وقت نماز بر خلاف ادعاهایی است که در نماز هست؛ نمازی که یک جمله‌ی از آن این است که : " ایّاک نعبد" یعنی " فقط از تو طاعت می‌بریم و تویی معبود و مطلوب ما" در صورتی که از غیر او  و از نفس خود طاعت برده و غیر او معبود و مطلوب دل ماست!
    و جمله‌ی دیگری از آن این است که " اهدنا الصراط المستقیم" یعنی خدایا ما را به صراط مستقیم در عبودیت هدایت بفرما؛ در حالی که سعی ما در همه‌ی ساعات، در طریق خلاف و در طریق هوا و شیطان است؛ نمازی که یکی از حرکات ما در آن عبارت است از "سجده" و ظاهر ما در آن چنین نشان می‌دهد که از غیر او فرار و به سوی او اقبال می‌کنیم، آن هم با تذلّل و فناء، در صورتی که قلب ما از این فرار کاملا بی‌خبر و بلکه در فرار از حق به سوی اغیار است و شاید در همان حال هم در اینجا و آنجا و به دنبال این و آن و پراکنده‌ی در وادی‌های اغیار باشد و خلاصه؛ نمازی که اگر نبود دستور خود خدای متعال و اگر نبود رأفت و رحمت و عفو او، چندان مطلوب و بلکه اصلا مطلوب نبود و یا لا اقلّ نوعی خلاف ادب به حساب می‌آمد و این دستور واجب حضرت حق است که می‌گوید با همین حال و با همین خصوصیات نیز باید آن را به جا آورد، و سرّ این دستور واجب را آنچنان که باید، خود او می‌داند. این اندازه برای ما معلوم است که رأفت و رحمت و عطف خاصی از جانب او در این بین هست که به انسان غافل و جاهل هم می‌گوید: باز به سوی ما روی بیاور که عفو و غفران ما واسع و رحمت ما شامل و بی‌نهایت است.
    عدم توجه به سرّ این دستور است که ارباب غفلت را در مغرور بودن به اینچنین نمازها و عبادت‌های دیگر، به اشتباه بیشتر انداخته و در نتیجه نظرشان به طاعتشان معطوف گشته و خیال می‌کنند از اهل عبادت هستند و عبادتی انجام داده‌اند.

    رو مکن زشتی که نیکی‌های ما
    زشت آید پیش آن زیبای ما

    خدمت خود را سزا پنداشتی
    تو لوای جُرم از آن افراشتی

    چون تو را ذکر و دعا دستور شد
    زان دعا کردن دلت مغرور شد

    هم‌سخن دیدی تو خود را با خدا
    ای بسا کس زین گمان افتد جدا

    گرچه با توشه نشیند بر زمین
    خویشتن بشناس و نیکوتر نشین( دفتر دوم مثنوی) 》

    ( کتاب مقالات استاد محمد شجاعی، ج۲، ص ۴۸ و ۴۹)

    پاسخ:
    بسیار قابل‌تأمل بود! ان شاء الله بتوانم استفاده کنم.
    سپاسگزارم.
    خدا خیرتان دهد!
  • سوره کوثر
  • اومدم همین رو بنویسم که خانم آب‌گینه نوشتند.

    براشون دعای خیر کردم. برای شما هم.

    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما و ایشان.
    از شما و دوستان دیگر همیشه خیر رسیده است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    من عین الف نه، مثل دالم.

    بایگانی