مثل دال

من عین الف نه، مثل دالم

مثل دال

من عین الف نه، مثل دالم

سلام خوش آمدید

به‌سوی قله

شنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۳:۱۷ ق.ظ

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

«طرح بر اساس هدف تو و هدف تو بر اساس درک تو از قدر و ارزش تو شکل می‌گیرد. من که برای خودم ارزشِ بیش از زندگی تکراری قائل می‌شوم، ناچار در من هدفی دیگر شکل می‌گیرد و برای رسیدن به این هدف آماده می‌شوم. با در دست داشتن هدف، کلید طرح به دست آمده، با شهادت، مراحل و مسائل آن مشخص شده و با رفعتِ ذکر، دیگر از مانع‌ها و رنج‌ها نمی‌ترسم و این است که آماده می‌شوم و اقدام می‌کنم و این اقدام من، از فقه و ادراکی برخوردار است که دیگر سردرگم نمی‌مانم و عقب‌گرد نمی‌کنم.

...

«یا ایّها النّبیّ حرّض المؤمنین علی القتال، ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا مأتین و ان یکن منکم مأةٌ یغلبوا الفاً من الّذین کفروا بانّهم قومٌ لایفقهون(1)».

همراه عنصر ایمان و عشق؛ «حرّض المؤمنین»، در تو ذوق و ابتکار و صبر و پشتکار سبز می‌شود. تو به چیزی که علاقه داری، برایش می‌جوشی و هزار راه بسته را می‌گشایی. امان از روزی که کاری را نخواهی و علاقه نداشته باشی، که با هزار بهانه راه‌های باز را به بن‌بست می‌کشانی.

گذشته از ذوق و پشتکار، ایمان و عشق تو، تو را با دیگرانی که از این عشق و ایمان برخوردارند جمع می‌کند، هر چند که تو به آن‌ها علاقه نداشته باشی، که علاقه‌ی به هدف می‌تواند حتی با بی‌علاقگی تو به شخصی، تو را با او جمع کند و هماهنگ کند و این است که آیه، گذشته از عنصر ایمان، به عنصر تجمع هم اشاره دارد. نمی‌گوید یک نفر در برابر ده نفر، که می‌گوید بیست نفر در برابر دویست نفر و صد نفر در برابر هزار نفر و این نشانه‌ی همین عنصر تجمع است که کارگشاست و توان‌ها را بالاتر می‌آورد.

پس از عنصر ایمان و تجمع، عنصر صبر مطرح می‌شود: «عشرون صابرون». البته این صبر ادامه‌ی ایمان است. به اندازه‌ای که تو عاشق هستی، صابر هم خواهی بود و مقاومت خواهی کرد.

همراه این عناصر شما به غلبه خواهید رسید و آن‌گاه توضیح می‌دهد چرا: «بانّهم قومٌ لایفقهون»؛ چون آن‌ها از فقه و بینشی برخوردار نیستند. پس عناصر «فقه» و «صبر» و «تجمع» و «ایمان» می‌توانند شما را در برابر دشمنی که ده برابر شماست به غلبه و پیروزی برساند.

در آیه‌ی بعد به‌خاطر ضعف، تخفیف می‌دهد و بار را سبک می‌کند ...

...

آن‌جا که تو کوچک‌ترین کارت با هدفت در رابطه است و حتی سلام گفتن و جای باز کردنت به‌خاطر جهتی است، این فقه و بینش به کارهای کوچک‌تر معنا می‌دهد و در آن اثر می‌گذارد و همین فقه این کارهای پراکنده را جمع می‌کند و در طرح، جان می‌دمد و این فقه و بینش، از برکتِ ایمان به هدف در تو سبز می‌شود و بارور می‌گردد.

ما ناچاریم که مشخص کنیم که در وسعت عمرمان چه بنایی می‌خواهیم به‌پا کنیم و چه هدفی را می‌خواهیم دنبال کنیم. آن‌وقت با این هدف مشخص به علوم و اعمال مشخص روی خواهیم آورد و دیگر اسیر موج‌ها و جریان‌های اجتماعی نخواهیم گردید که ما با ایمان به هدف مشخص، به علوّ و تسلطی می‌رسیم که ما را از کارهای پراکنده نجات می‌دهد.

...

اکنون می‌توانی رابطه‌ی طرح با ظرفیت و یا جریان فکری را بفهمی؛ که در جریان فکری، ارزش انسان مشخص می‌شد و با ظرفیت، توانایی و مقاومت انسان بالا می‌رفت و به «نبودن‌ها» و «نشدن‌ها» عذر نمی‌آورد. هدف را می‌شناخت و از مانع‌ها نمی‌ترسید که برای رسیدن به هدف و برداشتن مانع‌ها، آن‌ها را تجزیه می‌کرد و تقسیم می‌کرد و مسائل و مراحلش را می‌شناخت و آن‌وقت آن آدمی که می‌خواهد به بالای آن قله برسد، به‌جای نشستن و حسرت خوردن و به‌جای منفی بافتن، دنبال کشت پنبه می‌رود که طناب تهیه کند و به دنبال درخت می‌گردد که نردبان بسازد و دنبال معدن می‌گردد که آهن استخراج کند.

مادام که هدف‌ها تجزیه نشوند و مراحل و مقدماتشان مشخص نگردند، به‌ کاری نمی‌توان دست زد که طرحی در دست نیست و اگر کاری باشد، تقلید است و به دنبال حوادث رفتن.

هدف‌های بزرگ هنگامی که تجزیه می‌شوند و کلید طرح را به دست می‌دهند، راحت و آسان خواهند شد و هدف‌های کوچک هنگامی که خُردشان نکنی و مراحل و مقدماتشان را نشناسی، غیرممکن و محال جلوه می‌کنند. تو با شناختن هدف، باید نیازها و ضرورت‌های هدف و آن‌گاه راه رسیدن به هر یک از مقدمات و مراحل آن را بشناسی و برای درگیری با مانع‌ها آماده شوی و حتی می‌توانی حجم کار را با تقسیم کار کم کنی، پس از آن‌که فشار کار را با ظرفیت و وسعت صدر برطرف نموده‌ای. کسانی که در برابر فشار کار و حجم کار فقط سینه سپر می‌کنند و می‌خواهند یک‌تنه اقدام کنند، نه به جایی می‌رسند و نه تحملی برایشان باقی می‌ماند.»*

_________________________________________________________________________

1. انفال، 65.

* علی صفایی حائری، درسهایی از انقلاب/ دفتر اول: انتظار. انتشارات لیله‌القدر، 1390.

نظرات (۱)

عالی...
پاسخ:
سپاس بابت همراهی شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

من عین الف نه، مثل دالم.

بایگانی