«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

«لا تُضادُّ فی حُکمِکَ؛ تو در حکم و قضاوت مخالفی نخواهی داشت.

وَ لا یَعتَرِضُ عَلَیکَ؛ و بر تو اعتراضی در این مدیریت و تدبیر نخواهد بود. کسی بر تو اعتراض ندارد. آخر اعتراض باید با آگاهی و احاطه همراه باشد و شریک تو باید از تو مدد نگرفته باشد و وکیل مدافع از کسانی که تو آن‌ها را آفریدی، باید مهربانی را از تو نگرفته باشد. و محاکمه‌چی تو، باید شناخت و آگاهیش را از تو دریافت نکرده باشد.

من می‌گویم چرا آن را سوزاندی، چرا جانش را گرفتی و یا چرا این را شکستی، چرا پدرش را بردی، گویا من به این‌ها مهربان‌ترم یا از این‌ها آگاه‌ترم، در حالی که لَکَ الخَلقُ وَ الأمرُ؛ آفرینش و فرماندهی از توست. تَبارک الله رَبُّ العالَمین.

ما این دنیا را عشرتکده حساب می‌کنیم و منزل خویش می‌شناسیم و این است که رنج‌ها را نمی‌فهمیم. ما داده‌ها را ملاک افتخار می‌دانیم و این است که با داشتن‌ها سرخوشیم و با از دست دادن‌ها سربزیریم. ما با این محدودیت و با این دید، می‌خواهیم با او که تمام هستی را در دست دارد، مباحثه کنیم و می‌خواهیم در کلاس اول و در روز اول این کلاس، تمام اسرار فیزیک عالی را یک‌جا کشف کنیم و می‌خواهیم با این دست شل، این بارهای سنگین را برداریم و معلوم است که می‌مانیم.

انسان با توجه به خودش و آن‌چه برای تربیت او شده، می‌تواند این محدودیت را بفهمد و آن احاطه را بشناسد.

آن‌چه تا دیروز عشق ما بود، امروز نفرت ماست و آن‌چه تا دیروز امید ما بود، امروز ترس ماست.

انسان با این دیدار از خودش، به کارهای دقیق و نقشه‌های حساب‌شده‌ی او می‌رسد که چگونه او را پیش برده و در زمان حرکت داده و در زمان ساخته است.»*

لا تُضادُّ فی حُکمک

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________

* علی صفایی حائری، بشنو از نی: مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی. انتشارات لیله‌القدر، 1384.

__________________________________________________________________________

پی‌نوشت:

فایل‌های صوتی صدای استاد علی صفایی حائری برگرفته از «کانال رسمی استاد علی صفایی حائری» در تلگرام است.