مثل دال

من عین الف نه، مثل دالم.

مثل دال

من عین الف نه، مثل دالم.

من عین الف نه، مثل دالم.

جمعه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵ ب.ظ

فرهنگ کتاب‌خوانی

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

این تصاویر مربوط به کتابخانه یکی از بهترین مدارس متوسطه یکی از شهرهای بزرگ کشور است که احتمالاً با انگیزه‌ی نمایش امکانات مدرسه در وبسایت آن به نمایش درآمده‌اند. البته قفسه‌های عکس‌های اول و چهارم دقیقاً مربوط به کتابخانه نیستند. اولی در یکی از دفاتر مدرسه مستقر است و چهارمی در یکی از راهروهای مدرسه احتمالاً بیش‌تر جنبه‌ی زینتی دارد. آن‌قدر که در عکس سوم دیده می‌شود، حداقل بخش قابل‌توجهی از کتاب‌های کتابخانه، همان کتاب‌های درسی هستند.

چه می‌شود که این‌طور می‌شود و این‌طور که می‌شود چه می‌شود؟

________________________________________________

پی‌نوشت: آیا کتابخانه‌های عمومی کشور سامانه‌ی پایگاه‌داده‌ی یکپارچه‌ای دارند که در آن فهرست کتاب‌های هر کتابخانه و وضعیت موجودی آن مشخص باشد؟

پی‌نوشت بی‌ربط: پیش از خواب از مطالعه‌ی کتب سنگین بپرهیزید. بی‌هوا خوابتان می‌برد و یک وقت بینی‌تان له می‌شود (بعد از دوازده ساعت هنوز درد دارد). بدیهی است که در اینجا سنگینی وزن کتاب مدنظر است و نه محتوایش.

  • عین الف

نظرات  (۷)

مدارس ما نشون دادن که هیچ علاقه ای به مطالعه و افزایش علم گاهی ندارن، تو مدرسه ما جریت داری کتاب دیگه ای به جز کتاب درسی بگیری دستت(کتاب قصه نه مثلا کتابی مثل لودیش) ، با بدترین لهن ممکن میگن بچسب به کنکورت😠😧😢یا مثلا میگن همین کارارو میکنی که معدلت میاد پایین دگ(پنج صدم 😑) 
پاسخ:
بله متأسفانه. مقصود همین است که چرا این‌طور است و نتیجه‌ی این وضعیت چه خواهد بود؟ مشکل اینجاست که حتی مدارس مشهور ما، بخش اعظم شهرت به خاطر قبولی دانش‌آموزان در کنکور است و طبعاً تلاش و توجهشان هم معطوف به همین وجه است.
  • آب‌گینه موسوی
  • خیلی پُربار نیست که! :)
    بنده شُکرِ خدا توانستم، به‌عنوانِ دبیرِ ادبیات، کتاب‌خانهٔ مدرسه را قدری قابلِ تأمّل کنم! راه و بیراه به مدیریّت غُر زدم که باباجان بچّه‌ها گشنن!! خدا راشُکر تر هم دخترها استقبال کردند و اصلاً مجبورند به‌خاطرِ تکالیفی که می‌دهم، در کتاب‌خانه فعّال باشند.
    حالا این تصاویر به چشمم نمی‌آید!
    وضعیّتِ مدارس و نظامِ آموزش و پرورش و فرهنگِ کتاب‌خوانی بسی روضهٔ مفصّل دارد...

    پاسخ:
    اگر پربار بود که زینت‌بخش این مطلب نمی‌شد. متأسفانه حتی برخی مدارس نسبتاً اسم‌و‌رسم‌دار هم چندان متوجه اهمیت موضوع نیستند، اگر نه این تصویر به عنوان کتابخانه‌ی مدرسه نه تنها نکته‌ی مثبتی ندارد، بلکه ضعف امکانات مدرسه در این زمینه را نشان می‌دهد.
    خدا را شکر که شما در حوزه‌ی خودتان دست به اصلاح زدید. بیش باد تعداد چنین دبیرانی!
  • آب‌گینه موسوی
  • کتاب و دردِ کتاب هم نوش! :)
    پاسخ:
    سپاس. بخش اول را که قطعاً بسیار بهره‌مندید، اما بخش دوم نصیبتان مباد!
  • می نویسم از خودم
  • من هم در مدرسه‌ای بودم که کتابخانه فوق‌العاده‌ای داشته، که اتفاقا مدرسه دولتی ساده‌ای هم بود، اما مدیر مدرسه به کتاب اهمیت می‌داد.
    هم در مدرسه‌ای بودم که کتابخانه در حد کتب ته انبار مانده انتشاراتی‌ها داشت و اتفاقا مدرسه غیرانتفاعی معروفی هم بود اما مدیر مدرسه فقط به کتاب تست اعتقاد داشت.


    پاسخ:
    بله، در بسیاری موارد وضعیت به سلیقه‌ی مدیران یا دبیران وابستگی کامل پیدا می‌کند و متأسفانه برخی افراد هم چندان خوش‌سلیقه نیستند.
  • میثم علی زلفی
  • کتابخانه ی خانه ی ما از این بیشتر کتاب رنگی داره
    دلشون بسوزه!
    راضی نیستم فکر کنید همشو خوندم!!!
    پاسخ:
    برخی مدارس که خیلی به فکر کتابخانه نیستند، احتمالاً بهتر است کتابخانه‌دارها به فکر مدرسه باشند. شما می‌توانید اولین نفر باشید. :)
  • آب‌گینه موسوی
  • متشکّرم و بزرگوارید.
  • خانوم لبخند :)
  • کمتر مدرسه ای پیدا میشه که به کتابخونه ش اهمیت بده و کتابای غیردرسیِ ناب داشته باشه.. متاسفانه.
    پاسخ:
    بله، متأسفانه در بسیاری از مدارس، کتابخانه کاملاً یک بخش حاشیه‌ای و غیرضروری محسوب می‌شود.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی